#Zawgyi
ဓါး ပုံစံမွာ အရင္းတြင္ လက္ႏွစ္သစ္သာရွိ၍
အဖ်ားတြင္ လက္သုံးသစ္မွ လက္ေလးသစ္ခန္႔ ရွိသည္။ ငွက္ အေတာင္ကဲ့သုိ႔ အရင္းမွ အဖ်ားဘက္သုိ႔ ေကာ့ၿပီး တက္သြားေသာေၾကာင့္ ငွက္ႀကီးေတာင္ဟု ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္သည္။
အဖ်ားတြင္ လက္သုံးသစ္မွ လက္ေလးသစ္ခန္႔ ရွိသည္။ ငွက္ အေတာင္ကဲ့သုိ႔ အရင္းမွ အဖ်ားဘက္သုိ႔ ေကာ့ၿပီး တက္သြားေသာေၾကာင့္ ငွက္ႀကီးေတာင္ဟု ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္သည္။
ခုတ္ဓါးလုိလည္း သုံးႏုိင္သည္။ ထုိးဓါးလုိလည္း သုံးႏုိင္သည္။ ပုိင္းဓါးလုိလည္း သုံးႏုိင္သည္။ ေပါက္ဓါးလုိလည္း သုံးႏုိင္သည္။
ဓါးအရွည္
ဓါး အရွည္ မွာ အသြား တေတာင့္၊ တထြာ၊ တစ္မုိက္ (၃၃ လက္မခန္႔)၊ အရုိး တထြာ (၁၀ လက္မခန္႔) ရွိ သည္။
ဓါးရုိး(ဓါးေႏွာင့္)
ဓါး တလက္ ၏ အသက္မွာ ဓါးရုိးျဖစ္သည္။ ဓါးသြားေကာင္းျပီး ဓါးရုိး မေကာင္းပါက ဓါးကၽြတ္ ထြက္သြား မည္ ျဖစ္သည္။ ဓါးရုိးကုိ ေၾကး၊ ေငြ၊ ေရႊ မိမိတုိ႔ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သလုိ ျပဳလုပ္ၾကသည္။
လက္ကုိင္ မကၽြတ္ထြက္ေစရန္ ဓါးရုိး သံကုိ ဓါးေႏွာင့္ႏွင့္ ၿမဲေအာင္ တခါထဲ သက္ရုိက္ထားသည္။
ဓါး လက္ကုိင္
(ဓါးရုိး) ၏ အဆုံးတြင္ ေရႊ၊ ေငြ၊ မုိးႀကိဳးသြား တုိ႔ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ငယ္ ဟုေခၚသည့္ ဘုခၽြန္ေလး ရွိသည္။ ဓါးျပီး၊ တုတ္ျပီးေသာ သူမ်ားအား ထုိ ငယ္ျဖင့္ ထုရုိက္ပါက ေသေလသည္။
ဓါးေကာင္း သတ္မွတ္ပုံ
ဓါး ၏ အေလးခ်ိန္မွာ အတိအက် မရွိေသာ္လည္း ဓါး အလယ္မွ ကုိင္ကာ လက္ဖ၀ါးေပၚ တင္ပါက ျငိမ္ေနရမည္။ အေရွ႕ဘက္ ကုိ ညြတ္က်ပါက ဦးေလးေသာ ဓါးျဖစ္ျပီး၊ အေနာက္ဘက္ကုိ
ညြတ္ပါက ဓါးေႏွာင့္ေလးေသာ ဓါးျဖစ္ သည္။
ညြတ္ပါက ဓါးေႏွာင့္ေလးေသာ ဓါးျဖစ္ သည္။
ထုိသုိ႔ေသာ ဓါးမ်ဴ ိးမ်ားသည္ ဓါးေကာင္း စာရင္း မ၀င္ပါ။ အေေရွ႕ေနာက္ မညြတ္ဘဲ ျငိမ္ေနသည့္ ဓါးမ်ဴ ိးမွ ဓါးေကာင္းစာရင္း၀င္သည္။ ျမန္မာ သမုိင္းေၾကာင္း တေလွ်ာက္ ငွက္ၾကီးေတာင္ ဓါးရဲ႕ အစြမ္းကုိ ရန္သူတုိင္းက ေလးစားခဲ့ရသည္။
ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ သံုးခဲ့ေသာဓါးမ်ား
မင္းႀကီးရန္ေနာင္၏ ယိမ္းႏြဲ႕ပါးဓါး
(ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကုိ သတ္ျဖတ္သည့္ သုိဟန္ဘြား၏ ေခါင္းေဆးမဂၤလာပြဲတြင္ သုိဟန္ဘြားကုိ ခုတ္ရာ ဦးေခါင္းႏွင့္တကြ ခင္းထားသည့္ ၀ါးပုိး၀ါး ၾကမ္းခင္းမွ ၀ါး ၅လုံးပါ ျပတ္သည္) *
ဒြတၱေပါင္မင္းၾကီး၏ ဓါး (တစ္ခ်က္ထဲႏွင့္ ႏြားလည္ပင္း အကြင္းလုိက္ ျပတ္သည္။) *
စစ္ကုိင္းမင္း အသခၤယာေစာယြန္း ၏ ညိဳေရာင္ဓါး (ဆင္လည္ပင္းကုိ ျပတ္သည္။) *
ပထမ မင္းေခါင္(မင္းေဆြ)၏ စိန္သြားေရာင္ဓါး (ႏွစ္မုိက္ခန္႔ရွိေသာ ေငြတုံးကုိ ျပတ္သည္။) *
ဗ်ည္းႏြဲ႔၏ဓါး (ေက်ာက္ထု တစ္ေတာင္ကုိ ျပတ္သည္။) *
မကၡရာမင္းသားႀကီး၏ မကၡရာဓါး (ဓါး ဓါးျခင္း ခုတ္လွ်င္ ရန္သူ႔ဓါးထက္ပုိင္း ျပတ္သည္။)
ငွက္ႀကီးေတာင္ဓါးျဖင့္ ကစားရေသာ ဓါးသိုင္းပညာရပ္မ်ားတြင္ ဓားႀကီး (၄)ပါး ႏွင့္ ဓားစံု (၁၀)ခ်င္းသည္ ၃၇ ခ်င္း၏ အေျခခံဓားကြက္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ၃၇-ခ်င္းဟုသာ ဆိုေသာ္လည္း ဓားေရး တစ္ခ်င္းလွ်င္ အပိုဒ္ခြဲေပါင္းမ်ားစြာ ပါ၀င္ေနပါသည္။ ၃၇-ခ်င္းဓားတြင္ ဓားကြက္မ်ားမွာ မ်က္ႏွာအနီး၊လည္ပင္းအနီး စသည္ျဖင့္ ပြတ္ကာ သီကာ ကစားရေသာအကြက္မ်ား ၊ ဘယ္ႏွင့္ညာ တျပိဳင္နက္တည္းမွာပင္ မတူညီေသာ ဓားကြက္မ်ား ပါ၀င္သည္။ ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္တြင္ ဓါးေရး ၃၇ ခ်င္း တတ္မွသာ တပ္မွဴ းအျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ တပ္ဗုိလ္အျဖစ္ လည္ေကာင္း ခန္႔အပ္သည္။
<>
ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ ျပာသုိလ ျမင္းခင္းသဘင္ပြဲတြင္ ယွဥ္ျပိဳင္ရေသာ ဓါးၿပိဳင္ပြဲမ်ားတြင္ ဓါးေရး ၃၇ ခ်င္းျဖင့္ အစြမ္းျပခဲ့ၾကသည္။
ထုိဓါးေရး ၃၇ ခ်င္းမွာ………..
1. ဓားခ်ီ
2. ဓားခင္း
3. မ်က္ႏွာကာ
4. ဓားလွ
5. ဓားလွ်ိဳး
6. ေမွာက္ထိုးရပ္
7. ရင္ခြဲ
8. အသားလွန္
9. ဓားခုတ္
10. ဇင္ေယာ္သုတ္
11. တဖက္ထိုး
12. ေရွ႕လွည္း
13. ေနာက္လွည္း
14. ေရႊႏႈတ္ျမြက္ယာလွ
15. ေရႊႏႈတ္ျမြက္၀ဲလွ
16. စြန္သုတ္
17. ပါးကပ္
18. ပန္းကံုးျဖတ္
19. ဓားလႊင့္
20. ပန္းကံုးသီ၊
21. ဆက္ရက္ခုန္
22. မီးတိုင္ျပ
23. ပိုးခ်ည္လႊား
24. သက္တင္ေရေသာက္
25. ေရႊဘယက္ လည္ေလ်ာက္
26. ေဒါင္းၿမီးကာ
27. က်ားၿမီးဆြဲ
28. ဓားရြက္
29. လက္ေကာက္၀တ္
30. ေမာင္းကပ္
31. ေရႊႏႈတ္လည္ေလ်ာက္
32. ေနာက္လည္ေလ်ာက္
33. ဓားသြဲ႕
34. ဓားျပ
35. တဖက္ႏႈတ္
36. ႏွစ္ဖက္ႏႈတ္
37. ေနာက္လွည့္ တုိ႔ျဖစ္ပါသည္။
2. ဓားခင္း
3. မ်က္ႏွာကာ
4. ဓားလွ
5. ဓားလွ်ိဳး
6. ေမွာက္ထိုးရပ္
7. ရင္ခြဲ
8. အသားလွန္
9. ဓားခုတ္
10. ဇင္ေယာ္သုတ္
11. တဖက္ထိုး
12. ေရွ႕လွည္း
13. ေနာက္လွည္း
14. ေရႊႏႈတ္ျမြက္ယာလွ
15. ေရႊႏႈတ္ျမြက္၀ဲလွ
16. စြန္သုတ္
17. ပါးကပ္
18. ပန္းကံုးျဖတ္
19. ဓားလႊင့္
20. ပန္းကံုးသီ၊
21. ဆက္ရက္ခုန္
22. မီးတိုင္ျပ
23. ပိုးခ်ည္လႊား
24. သက္တင္ေရေသာက္
25. ေရႊဘယက္ လည္ေလ်ာက္
26. ေဒါင္းၿမီးကာ
27. က်ားၿမီးဆြဲ
28. ဓားရြက္
29. လက္ေကာက္၀တ္
30. ေမာင္းကပ္
31. ေရႊႏႈတ္လည္ေလ်ာက္
32. ေနာက္လည္ေလ်ာက္
33. ဓားသြဲ႕
34. ဓားျပ
35. တဖက္ႏႈတ္
36. ႏွစ္ဖက္ႏႈတ္
37. ေနာက္လွည့္ တုိ႔ျဖစ္ပါသည္။
တစ္ပံုခ်င္းစီ ေထာက္ၾကည့္ေပးပါ။ ေနာက္ဆံုး လက္က်န္ ဓားတစ္ေခ်ာင္းအေၾကာင္း ပါေနပါတယ္။
_________________________________________________________________________________-
#Unicode
ဓါး ပုံစံမှာ အရင်းတွင် လက်နှစ်သစ်သာရှိ၍
အဖျားတွင် လက်သုံးသစ်မှ လက်လေးသစ်ခန့် ရှိသည်။ ငှက် အတောင်ကဲ့သို့ အရင်းမှ အဖျားဘက်သို့ ကော့ပြီး တက်သွားသောကြောင့် ငှက်ကြီးတောင်ဟု ခေါ်ဆိုခြင်းဖြစ်သည်။
ခုတ်ဓါးလိုလည်း သုံးနိုင်သည်။ ထိုးဓါးလိုလည်း သုံးနိုင်သည်။ ပိုင်းဓါးလိုလည်း သုံးနိုင်သည်။ ပေါက်ဓါးလိုလည်း သုံးနိုင်သည်။
ဓါးအရှည်
ဓါး အရှည် မှာ အသွား တတောင့်၊ တထွာ၊ တစ်မိုက် (၃၃ လက်မခန့်)၊ အရိုး တထွာ (၁၀ လက်မခန့်) ရှိ သည်။
ဓါးရိုး(ဓါးနှောင့်)
ဓါး တလက် ၏ အသက်မှာ ဓါးရိုးဖြစ်သည်။ ဓါးသွားကောင်းပြီး ဓါးရိုး မကောင်းပါက ဓါးကျွတ် ထွက်သွား မည် ဖြစ်သည်။ ဓါးရိုးကို ကြေး၊ ငွေ၊ ရွှေ မိမိတို့ ကြိုက်နှစ်သက်သလို ပြုလုပ်ကြသည်။
လက်ကိုင် မကျွတ်ထွက်စေရန် ဓါးရိုး သံကို ဓါးနှောင့်နှင့် မြဲအောင် တခါထဲ သက်ရိုက်ထားသည်။
ဓါး လက်ကိုင်
(ဓါးရိုး) ၏ အဆုံးတွင် ရွှေ၊ ငွေ၊ မိုးကြိုးသွား တို့ဖြင့် ပြုလုပ်ထားသော ငယ် ဟုခေါ်သည့် ဘုချွန်လေး ရှိသည်။ ဓါးပြီး၊ တုတ်ပြီးသော သူများအား ထို ငယ်ဖြင့် ထုရိုက်ပါက သေလေသည်။
ဓါးကောင်း သတ်မှတ်ပုံ
ဓါး ၏ အလေးချိန်မှာ အတိအကျ မရှိသော်လည်း ဓါး အလယ်မှ ကိုင်ကာ လက်ဖဝါးပေါ် တင်ပါက ငြိမ်နေရမည်။ အရှေ့ဘက် ကို ညွတ်ကျပါက ဦးလေးသော ဓါးဖြစ်ပြီး၊ အနောက်ဘက်ကို
ညွတ်ပါက ဓါးနှောင့်လေးသော ဓါးဖြစ် သည်။
ထိုသို့သော ဓါးမျူ ိးများသည် ဓါးကောင်း စာရင်း မဝင်ပါ။ အေရှေ့နောက် မညွတ်ဘဲ ငြိမ်နေသည့် ဓါးမျူ ိးမှ ဓါးကောင်းစာရင်းဝင်သည်။ မြန်မာ သမိုင်းကြောင်း တလျှောက် ငှက်ကြီးတောင် ဓါးရဲ့ အစွမ်းကို ရန်သူတိုင်းက လေးစားခဲ့ရသည်။
မြန်မာ့သမိုင်းတွင် သုံးခဲ့သောဓါးများ
မင်းကြီးရန်နောင်၏ ယိမ်းနွဲ့ပါးဓါး
(ရဟန်းသံဃာတော်များကို သတ်ဖြတ်သည့် သိုဟန်ဘွား၏ ခေါင်းဆေးမင်္ဂလာပွဲတွင် သိုဟန်ဘွားကို ခုတ်ရာ ဦးခေါင်းနှင့်တကွ ခင်းထားသည့် ၀ါးပိုးဝါး ကြမ်းခင်းမှ ၀ါး ၅လုံးပါ ပြတ်သည်) *
ဒွတ္တပေါင်မင်းကြီး၏ ဓါး (တစ်ချက်ထဲနှင့် နွားလည်ပင်း အကွင်းလိုက် ပြတ်သည်။) *
စစ်ကိုင်းမင်း အသင်္ခယာစောယွန်း ၏ ညိုရောင်ဓါး (ဆင်လည်ပင်းကို ပြတ်သည်။) *
ပထမ မင်းခေါင်(မင်းဆွေ)၏ စိန်သွားရောင်ဓါး (နှစ်မိုက်ခန့်ရှိသော ငွေတုံးကို ပြတ်သည်။) *
ဗျည်းနွဲ့၏ဓါး (ကျောက်ထု တစ်တောင်ကို ပြတ်သည်။) *
မက္ခရာမင်းသားကြီး၏ မက္ခရာဓါး (ဓါး ဓါးခြင်း ခုတ်လျှင် ရန်သူ့ဓါးထက်ပိုင်း ပြတ်သည်။)
ငှက်ကြီးတောင်ဓါးဖြင့် ကစားရသော ဓါးသိုင်းပညာရပ်များတွင် ဓားကြီး (၄)ပါး နှင့် ဓားစုံ (၁၀)ချင်းသည် ၃၇ ချင်း၏ အခြေခံဓားကွက်များ ဖြစ်ကြသည်။ ၃၇-ချင်းဟုသာ ဆိုသော်လည်း ဓားရေး တစ်ချင်းလျှင် အပိုဒ်ခွဲပေါင်းများစွာ ပါ၀င်နေပါသည်။ ၃၇-ချင်းဓားတွင် ဓားကွက်များမှာ မျက်နှာအနီး၊လည်ပင်းအနီး စသည်ဖြင့် ပွတ်ကာ သီကာ ကစားရသောအကွက်များ ၊ ဘယ်နှင့်ညာ တပြိုင်နက်တည်းမှာပင် မတူညီသော ဓားကွက်များ ပါ၀င်သည်။ မြန်မာမင်းများလက်ထက်တွင် ဓါးရေး ၃၇ ချင်း တတ်မှသာ တပ်မှူ းအဖြစ် လည်းကောင်း၊ တပ်ဗိုလ်အဖြစ် လည်ကောင်း ခန့်အပ်သည်။
<>
မြန်မာမင်းများလက်ထက် ပြာသိုလ မြင်းခင်းသဘင်ပွဲတွင် ယှဉ်ပြိုင်ရသော ဓါးပြိုင်ပွဲများတွင် ဓါးရေး ၃၇ ချင်းဖြင့် အစွမ်းပြခဲ့ကြသည်။
ထိုဓါးရေး ၃၇ ချင်းမှာ………..
1. ဓားချီ
2. ဓားခင်း
3. မျက်နှာကာ
4. ဓားလှ
5. ဓားလျှိုး
6. မှောက်ထိုးရပ်
7. ရင်ခွဲ
8. အသားလှန်
9. ဓားခုတ်
10. ဇင်ယော်သုတ်
11. တဖက်ထိုး
12. ရှေ့လှည်း
13. နောက်လှည်း
14. ရွှေနှုတ်မြွက်ယာလှ
15. ရွှေနှုတ်မြွက်ဝဲလှ
16. စွန်သုတ်
17. ပါးကပ်
18. ပန်းကုံးဖြတ်
19. ဓားလွှင့်
20. ပန်းကုံးသီ၊
21. ဆက်ရက်ခုန်
22. မီးတိုင်ပြ
23. ပိုးချည်လွှား
24. သက်တင်ရေသောက်
25. ရွှေဘယက် လည်လျောက်
26. ဒေါင်းမြီးကာ
27. ကျားမြီးဆွဲ
28. ဓားရွက်
29. လက်ကောက်ဝတ်
30. မောင်းကပ်
31. ရွှေနှုတ်လည်လျောက်
32. နောက်လည်လျောက်
33. ဓားသွဲ့
34. ဓားပြ
35. တဖက်နှုတ်
36. နှစ်ဖက်နှုတ်
37. နောက်လှည့် တို့ဖြစ်ပါသည်။
တစ်ပုံချင်းစီ ထောက်ကြည့်ပေးပါ။ နောက်ဆုံး လက်ကျန် ဓားတစ်ချောင်းအကြောင်း ပါနေပါတယ်။
#Credit မွတ္စုၾကမ္း